Allmänna Villkor
Läs våra villkor för reparationer, garanti och köp.
Vi följer svensk konsumentlagstiftning.
Villkorsöversikt
Gäller från och med 2025-11-03
Fancy Phone i Linköping AB
Org.nr: 559263-2029
Adress: Storgatan 25, 582 23 Linköping
1 Tillämpning
Dessa villkor gäller för alla tjänster och reparationer som utförs av Fancy Phone i Linköping AB. Villkoren reglerar förhållandet mellan kund och verkstad och följer Konsumenttjänstlagen (1985:716) samt Konsumentköplagen (2022:260) där det är tillämpligt.
2 Felsökningsavgift
Felsökning kostar 299 kr för mobil. Felsökning kostar 499 kr för dator eller surfplatta. Avgiften kan fastställas muntligt enligt överenskommelse.
Avgiften tas ut i följande fall:
- kunden godkänner inte kostnadsförslaget
- kunden väljer att inte hämta enheten
- kunden väljer att inte återvinna enheten hos oss
- enheten visar sig inte vara reparerbar, exempelvis vid omfattande skador, korrosion, kortslutningar eller när reservdelar saknas
Avgiften tas inte ut om kunden godkänner en reparation eller återvinner enheten hos oss.
3 Reservdelar
Fancy Phone i Linköping AB använder originaldelar när det är möjligt och högkvalitativa ersättningsdelar från auktoriserade och certifierade leverantörer. Kunden informeras alltid om typ av reservdel och pris innan arbete påbörjas, i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer om tydlig prisinformation.
4 Garanti
- Garanti gäller 3–6 månader på utförd reparation.
- Garanti gäller 1 vecka vid HDMI-reparationer.
- Garantin omfattar endast den del som har bytts ut.
- Garantin omfattar inte nya fel som saknar samband med reparationen.
- Garantin gäller inte om enheten efter reparation utsätts för fukt, värme, fall, tryck, böjning eller annan fysisk påverkan.
- Ingen garanti ges på enheter med vätskeskador eller tidigare fuktskador.
Vid skärmreparationer gäller:
- fläckar, linjer, döda pixlar eller färgskiftningar innebär att displayen är skadad oavsett om glaset är helt
- tryckskador och glasprickor räknas alltid som fysisk skada och omfattas inte
- garantin upphör om skärmen utsätts för yttre påverkan
Kunden ska anmäla garantiärenden inom 7 dagar från utlämning eller kvittodatum. Efter 7 dagar behandlas ärendet som en ny reparation.
5 Ansvar under reparation
Fancy Phone i Linköping AB ansvarar för att tjänsten utförs fackmässigt enligt Konsumenttjänstlagen.
Företaget ansvarar inte för defekter som uppstår på grund av:
- tidigare ingrepp
- svaga komponenter
- dolda fel som inte går att upptäcka vid mottagning
- befintliga skador, exempelvis korrosion eller sprickor
Vi ansvarar inte för skador på tillbehör som lämnas kvar i skal, fodral eller monterade skydd.
6 Data och säkerhetskopiering
Kunden ansvarar för säkerhetskopiering av telefonens/datorns data innan inlämning. Fancy Phone i Linköping AB ansvarar inte för förlorad data, inställningar, appar, kontakter eller liknande. Ingen ersättning utgår vid dataförlust enligt Konsumentverkets rekommendationer.
7 Kostnadsförslag
Kostnadsförslag gäller i 14 dagar om inget annat avtalas. Om nya fel upptäcks under reparation kontaktas kunden innan ytterligare arbete påbörjas. Avböjt kostnadsförslag debiteras enligt felsökningsavgiften.
8 Betalning
Betalning sker vid hämtning av enheten. Enheten lämnas inte ut innan full betalning mottagits. För företagskunder gäller särskilda betalningsvillkor vid faktura.
9 Förvaring och oavhämtade enheter
Enheter ska hämtas inom 60 dagar efter färdigställd reparation. Efter 60 dagar övergår äganderätten till Fancy Phone i Linköping AB. Enheten kan då säljas, återvinnas eller användas för att täcka kostnader för arbete, reservdelar och förvaring. Hanteringen följer Konsumentverkets riktlinjer för oavhämtade varor.
10 Transport och frakt
Vid postinlämning ansvarar kunden för enheten tills den mottagits av Fancy Phone i Linköping AB. Vid retur ansvarar företaget endast för transportskador om kunden valt spårbar och försäkrad frakt via oss.
11 Enheter med vätskeskador eller tidigare skador
Reparationer på enheter med vätskeskador eller tidigare fuktskador sker helt på kundens risk. Dessa enheter kan få följdfel som visar sig senare och omfattas inte av garanti.
12 Avbeställning
Avbeställning efter att arbete har påbörjats debiteras för nedlagd tid samt för beställda reservdelar som inte kan avbeställas.
13 Tvister
Vid tvist rekommenderas kunden att först kontakta företaget. Kunden har rätt att få ärendet prövat av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Svensk lag gäller för samtliga tjänster och dessa villkor.
Senast uppdaterad: 3 november 2025
Fancy Phone i Linköping AB • Org.nr: 559263-2029